Wonderen der natuur!

13 januari 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Lieve landgenoten,
Het is weer tijd, de hooooogste tijd... het gaan me deze week wat zwaarder af vanwege overmatig alcoholgebruik, want wat kunnen die Vietnamezen zuipen. Onee, die zie je savonds niet.. het zijn toch echt de toeristen. What ever het was een feestje. Waar was ik gebleven, per bus vertrokken we naar Ha Long Bay. Daar stapten we op de boot, met een aantal andere backpackers richting het karstgesteente van Ha Long Bay. De tocht nam meteen een spannende wending, toen we opbotsten tegen een andere boot, ahjoh wat geeft het beide boten zaten al vol met krassen, scheuren en lekkende pijpen. Gewoon vriendelijke lachen en door. Langzamerhand kwamen de rotspartijen te voorschijn, het had iets mysterieus en onheilspellend om die rotspartijen in de laag hangende wolken te aanschouwen. Melissa en ik speelden nog even een slechte Titanic scène na en stapten daarna over van boot naar kajak. We hadden meteen de slag te pakken en hebben de rotsen van dichtbij bewonderd, dit was magisch. Wat voel je je dan klein naast zo'n enorm stuk geweld. De Langur apen gespot boven op de berg, zeer zeldzaam om deze te zien, helaas zijn er nog maar 50 van deze soort op Ha Long Bay. Eind van de middag kwamen we aan bij een klein verlaten strand met een aantal bungalows, dit was ons verblijf voor de komende dagen. Met backpack op de rug stapten we over naar een klein motorbootje, zo gammel als het maar kan bracht die lieve man ons naar het eiland. Het gezamenlijke verblijf waar we aten zag er prachtig uit alles was bekleed met schelpen, stenen en kiezels. Melissa en ik hebben allebei voor het eerst oesters gegeten, het was prima maar geen culinair hoogstandje voor ons. Na deze overwinning naar de bungalow aan het strand, dit was geweldig. Het was iets te koud om te zwemmen maar wat een uitzicht op zee. In slaap vallen met het kabbelen van de golven op de achtergrond, beter kan niet. Volgende dag een stevig ontbijt (banana pancakes, favorite) en daarna een wandeling naar de top van de berg. Erg gevaarlijk maar een prachtig uitzicht vanaf de top. Na deze zware tocht even een wegtrekker op het matras op het strand. Smiddags samen met Haily en Alice naar Cat Ba, eiland aan de overkant. Volgebouwd met flats.. Erg zonde maar wij kwamen voor de full body massage. Goddelijk. Herboren en opgeladen vervolgden we onze trip naar een ander strand, compleet afgelegen. Onze gids, Key maakte een kampvuur en wij schreven namen van onze geliefdes in het zand, want dat is wat je dan doet. Terug op ons eiland hebben we samen met Haily en Alice een spelletjes avond gehouden. Potje poulen, tafelvoetballen en tafeltennissen, hun dik ingemaakt natuurlijk. Next day, time to go to Cat Ba eiland.
We hebben daar een klim gemaakt in een natuurpark, pittige klim naar boven weer een prachtig uitzicht. Gezamenlijke lunch onderweg en met de pont terug naar het vaste land van Ha Long Bay. Mooi om te horen dat de Vietnamezen grote dromen hebben om de wereld over te reizen en om carrière te maken. Vaak is het financieel niet haalbaar om hun dromen waar te maken maar ze blijven positief en keihard werken. Wat zijn wij dan bofkonten, dat wij gewoon even deze reis maken. Voordat we naar Ninh Binh gingen, verbleven we nog een nachtje in Hanoi om even tot rust te komen. Dit hostel was erg aftands en de gastvrouw erg chagrijnig, maaaaar die avond wel een vette hamburger gegeten midden op straat wat hadden we daar veel zin in. De volgende dag stapten we op de trein van Hanoi naar Ninh Binh. Het plaatjse Ninh Binh stelt niet veel voor maar de omgeving daarentegen is waanzinnig mooi! We verbleven daar in een homestay, een hutje van bamboe het was zo enig. Besloten om die dag meteen de boottour te doen door het gebied van Trang An. Op het fietsje heen, we blijven toch Nederlanders. Trang An is Ha Long Bay op het vaste land. Melissa en ik kunnen allebei wel zeggen dat Trang An het mooiste natuurverschijnsel is wat we tot nu toe hebben gezien. Adembenemd en machtig mooi.
Op een klein roeibootje hebben we een tocht van 3 uur gemaakt, van mij mocht het nog uren doorgaan want het bleef waanzinnig. Ook hebben we de setting gezien van Skull Island waar voor een deel de film King Kong is opgenomen. Nagenietenend van al het moois, en om in de sferen te blijven van het mooie gebied, geit gegeten. Smaakte erg goed, daarna heerlijk geslapen in ons bamboe hutje. Wat we toen niet wisten is dat we nooit het natuurpark zouden halen de volgende dag. Volgende dag op het scootertje (poncho aan) scheuren over de landweggetjes naar het natuurpark. Prachtige uitzichten onderweg, maar niet het natuurpark gehaald een aantal keer de afslag gemist en daardoor 5 uur lang verkrampt en verzopen op de scooter gezeten. Klaar mee dus terug naar de homestay. Warme douche genomen en even relaxed tijd. Intussen kwam er een koude wind opzetten en in een bamboe hut was dat rillen. We mochten een heater lenen, maar niet alleen wij genoten daarvan ook andere bewoners kwamen op de warmte af. Ik heb nog nooit zo'n dikke rat gezien, bah bah wat vies. Snachts hoorde ik hem ook nog een aantal keer knagen aan de oreos. We eten hier elke dag een rol oreos op en hebben ook andere lekkernijen ontdekt, qua eten is het echt sensationeel.
Tijd om af te sluiten, wij slapen onze roes nog even uit en groeten jullie.
Tam Biet!

1. Lotte:
    13 januari 2018
    Weer een prachtig verhaal! Ik zie het helemaal voor me! Dikke kus loveyou❤️❤️ Lotte
  2. Tiny Rousse Meeuwissen:
    13 januari 2018
    Dat is lekker wakker worden, mooi verhaal en prachtige foto's.
    Kan de reis zo mooi mee beleven, zou ook nog wel 25 willen zijn en dan mee toeren.
    Nog heel veel plezier meiden, pas goed op je zelf.
    Liefs oma en opa Rousse
  3. Mariska:
    13 januari 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer, genieten geblazen. Enjoy !!
  4. Martin:
    13 januari 2018
    Goedemorgen Julia en Melissa, prachtig om te lezen hoe jullie dit beleven. Dikke zoen vanuit een mistig Huissen.

Ps, je kunt altijn nog journalist worden Julia want schrijven kun je xxxx
  5. Lisanne:
    Wat fantastisch weer meiden! 😘
  6. Nanny:
    13 januari 2018
    Wouw...Juul en Melissa wat een avontuur en wat leuk om te lezen wat jullie doen en meemaken! ONVERGETELIJK! Geniet!!! Xx
  7. Jacq&Steve:
    15 januari 2018
    Goedenavond Julia & Melissa wat een bijzondere Reis! wij genieten mee! groetjes en een dikke XX uit regenachtig Hoofddorp XX
  8. Tessa de Brouwer:
    17 januari 2018
    Ontzettend leuk om te lezen Julia.
    Wat een rijkdom dat je zulke mooie herinneringen aan het maken bent. Geniet!