Crazy Hanoi & beautiful Sapa

6 januari 2018 - Đồng Xuân, Vietnam

Daar zijn we dan weer, na zo'n hectische week heb ik nu even de tijd gevonden om een nieuwe blog te schrijven. Want wat hebben wij veel gedaan, gezien, beleefd.. Te beginnen met Hanoi, wat een heftige intense stad is dat. Er gebeurd zoveel tegelijk dat ik 3 dagen lang met open mond heb rondgelopen en alles heb bewonderd. Melissa trok me af en toe weg omdat ik anders geschept zou worden door een scooter. En de kans dat dat gebeurd is zeer groot. Er rijden hier alleen maar scooters, niet alleen vervoeren ze hele families maar ook hele marktkramen, kippen, vogels.. het is onwaarschijnlijk. Afijn terugkomend op mijn vorige blog, de eerste dag in Hanoi hebben we o.a. het Ho Chi Minh museum bezocht, de tempel en het Hoan Kiem Lake. Savonds waren er allerlei festiviteiten rondom het Lake, mensen dansten, zongen natuurlijk karaoke (daar zijn ze gek op). Het was een dolle boel op straat. Wij hebben veel streetfood gegeten waarvan we de namen en ingrediënten niet kennen, maar wat wel erg lekker was. Eerste nachtje in Hanoi goed doorgekomen, ondanks dat Julia kreunt in haar slaap en Melissa snurkt. Met oudjaarsdag hebben we Hanoi nog beter leren kennen, d.m.v. een stadstour hebben we de Ngoc Son Tempel bezocht, een Memorial House en de Dong Xuan Market (was net dicht). Verder hebben we een markt onder de grond gevonden en hebben een treinspoor gevolgd die vlak langs woningen loopt en waar mensen hun spullen verkopen. Heel bizar. Savonds een fles champagne gehaald om alvast te proosten op het nieuwe jaar. Daarna de kroeg ingedoken de beerstreet, waarbij mensen ballonnen aan het leegzuigen waren en voor pampus tegen elkaar aan lagen. Dat wilden wij ook alleen wij pasten het anders toe waardoor we minuten lang de slappe lach hadden het waren lachgas ballonnen. In diezelfde straat heerlijke noodles gegeten met een Tiger biertje ernaast. Uurtje of 23.00 zijn we naar Hoan Kiem Lake gelopen om daar los te gaan bij de Heineken Stage, maar dit dachten alle Vietnamese het was erg druk maar we vonden uiteindelijk een plekje en hebben daar afgeteld. Om 00.15 verliet iedereen het feestgeruis en vonden wij het tijd om de kroeg in te gaan. In de beerstreet was het een en al gekkenhuis. Alle kroegen stonden vol met vooral toeristen en een aantal verdwaalde Vietnamese. 03.30 liep Melissa (strompelde Julia) terug naar het hostel. The next day hadden we trek in een katerontbijt, en die vonden we in een ander hostel, TOSTI! Wat hebben we daarvan genoten zeg. Uurtje later kwamen we lichtelijk brak 1aan in het poppentheater, het scheen te gaan over draken, kikkers en slangen maar dat hebben we ff gemist na een kleine wegtrekker. Terug in het hostel hebben we onze spullen ingepakt en de nachttrein gepakt naar Sapa. Met 2 andere Vietnamese deelden we een coupé, dit was erg bijzonder. 05.00 gewekt door de zoemer, en hop in de bus naar Sapa centrum. Daar aangekomen, was het erg koud en mistig en hadden we geen idee waar we heen moesten dus maar eerst even ontbijten. Pannenkoeken en gebakken eitje. Op internet opgezocht waar we een trekking konden boeken en we vonden een trekking bij Ochou. Met alleen onze klein rugzak en regenlaarzen aan gingen we samen met gids Tù op pad. We bezochten eerst een aantal watervallen en vervolgens daalden we van een hele hoge berg af. Dit was niet zonder risico's, Melissa was de eerste die viel en toen Julia en toen Melissa en toen Julia, we pisten in onze broek van het lachen. En Tù zei alleen maar sorry sorry.. hij zal wel gedacht hebben wat een ramptoeristen heb ik meegenomen. Uiteindelijk hebben we geluncht op een prachtige plek midden in een vallei bij een waterval. We vervolgden onze reis langs dorpjes, huisjes gemaakt van bamboe, houten planken en golfplaten op het dak. Er liepen varkens, buffels kippen in het rond. Bizar om de armoede te zien op het platteland, maar het geluk dat de mensen daar uitstralen. Dit zagen we ook in de homestay waar we verbleven. Een gezin bestaande uit 5 kinderen, de kinderen hielpen mee in de keuken en het eten was overheerlijk. We hebben zelf loempia's gemaakt en de drop hebben we als bedankje gegeven. Geslapen op een matje onder drie dikke dekens, ze kennen daar geen CV helaas. Maar als ontbijt pancakes met bananen ohoh wat goddelijk weer. Nadat we iedereen hebben gedag gezegd, vervolgden we onze trekking langs de rijstvelden door de vallei en door andere dorpjes. Er is zelfs een dorp gebouwd voor toeristen waarbij alles is gemaakt van bamboe.. een soort Madurodam, maar dan met bruggen, schommels, watermolens etc. Onderweg liepen er 2 meiden mee die ons de hele reis hebben begeleid bij blubberige stukken op de weg. Dit keer niet gevallen! Het was een pittige trekking maar zo waard, wat een prachtige gezicht al die rijstvelden, kan er naar blijven kijken. Dat waren die kramp aanvallen zeker waard. Als afsluiting van de trekking geluncht met noodles en met de auto teruggebracht naar Ochou. Daar wilden wij heel graag heet douchen, maar daar was geen sprake van want er is geen heet water en als je dan al naakt in het hokje staat is dat even tot 10 tellen. Uiteindelijk allebei bij de buren kunnen douchen en onszelf getrakteerd op een heerlijke voetmassage. Melissa had af en toe wat gekke stuiptrekkingen maar ze heeft ervan genoten. Na de massage de lokale bus gepakt naar het treinstation en de nachttrein terug genomen naar Hanoi. Dit keer hadden we onze eigen hut, dat was even lekker zeg. Dit keer om 4.15 gewekt en daar stonden we dan om 4.45 in Hanoi. Alles dicht, geen gps, allebei plassen en honger.. Uiteindelijk toch bij Hoan Kiem Lake terecht gekomen en het hostel gevonden waar we de eerste nachten sliepen. Allebei ondertussen keeltyfus, want de airco in de trein stond volle bak te loeien op onze bakkes, en af en toe een Caspertje en geen stem maar verder de grootste lol samen.
Tot horenssss!!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jacq&Steve:
    Lieve Julia & Lieve Melissa

Zo GAAAAAAAFFFF! wat jullie zien, doen en meemaken!!!!
    Wij beleven het met jullie mee! Leuk geschreven!
    Dikke Kus Steve & Jacq. Pura xxxxo
  2. Karen:
    6 januari 2018
    Wat fantastisch meiden, zon avontuur! Heel leuk geschreven en goed jullie zo te volgen. Have fun en hou ons op dr hoogte! Liefs Karen
  3. Mariska:
    Leuk geschreven en mooie foto's, blijf genieten !! Groetjes Mariska
  4. Raaike:
    7 januari 2018
    Wat een leuk verhaal en super ook die foto’s erbij!
    Fijn dat jullie het zo goed hebben en zo ontzettend veel mee maken.
    Kijk uit naar het volgende blog...
    kus Raaike
  5. Lisanne:
    8 januari 2018
    Wauw wat een belevenis al meiden! Super leuk! 😍 Ben heel benieuwd naar de volgende verhalen! Dikke kus xxx