En dit is het einde van de wereld

16 maart 2018 - Malé, Maldiven

Met pijn in mijn hart, moet ik jullie mededelen dat dit mijn laatste blog is (voorlopig). Ik heb al weer tientallen nieuwe landen toegevoegd aan mijn bucketlist. Maar eerst maar even back to reality. Lies en ik hebben de laatste week in rust afgesloten. In Unawatuna hebben we gezwommen in de ruige zee, gelezen op het strand en gespeeld in het zwembad. Het weer was een beetje grillig dus af en toe was het schuilen voor een tropische regenbui en een denderende onweersbui. Super gaaf om te zien natuurlijk als je vanaf je balkon de zee opkijkt. En toen brak de laatste dag in Sri Lanka aan en onze laatste dag samen met Har. We vetrokken vanuit Unawatuna naar Colombo maar onderweg wilden we echt nog even kennis maken met de zeeschildpadden. Hikkaduwa is the place to be voor de schildpadden en we hadden ze dan ook snel gevonden. De twee reusachtige zeeschildpadden zwommen vlakbij de kust, wat zijn die beesten gaaf om te zien en om mee te zwemmen. We volgden de zeeschildpadden op de voet, af en toe vergaten we dat er ook nog rotsen onder water zaten waar je op zich wel voor uit moest kijken. Maar daar hadden we niet veel oog voor. Onze droom was uitgekomen. Vol met wonden en krassen kwamen we terug bij Har. En Har zou Har niet zijn om onze wonden goed te verzorgen. Daar kwam zn EHBO kitje te voorschijn en hup daar ging die. We missen die man nu al. Onderweg liet Har ons nog een gedenkplek zien waar de slachtoffers werden herdacht die waren getroffen door de 30 meter hoge Tsunami. De Tsunami heeft in 2004 de hele zuid-kust verwoest en dit was nog goed te zien, sommige huizen waren vervallen en onbewoond. ' S middags kwamen we aan in het hotel in Colombo. Even opfrissen en met Harry op stadstour. Hij vertelde ons over de stad en liet belangrijke gebouwen zien. Lies en ik vonden Colombo een beetje achenebbisj
En ook Harry was niet zo te spreken over Colombo. Colombo is dan wel de hoofdstsd van Sri Lanka maar als je het vergelijkt met Bangkok is deze stad alles behalve charmant. De stad is wel bezig met een uitbreiding, ze hebben een paar duizend kuub zand de oceaan in gegooid en bouwen aan een nieuw financieel centrum. Afijn Lies was druk bezig met het inkopen van souveniers. Maar bij elk winkeltje staan gelijk 4 mannen om je heen. Het blijft toch gek hoor dat die mensen zo op je huid zitten bij elke stap die je zet. Het went niet. Gelukkig had Lies haar souveniers compleet en konden we door naar de shoppingmal. Niet om te shoppen maar om te eten natuurlijk dat snap je wel. Ons laatste avondje met Har in Sri Lanka sluit je dan ook af met Thais eten.. erg logisch. Wij werden wel erg blij van de Pad Thai. Nog een ijsje toe want ik kon de oreo en de nutellla niet weerstaan natuurlijk. En toen brak ons laatste nachtje aan, een beetje kort want om 04.00 uur ging de wekker en werden naar het vliegveld gebracht door Har. Het was een emotioneel afscheid waarin we Har een dikke knuffel hebben gegeven. We zullen een goede recensie voor je schrijven Har. Wij kwamen om 09.00 aan op Male (Malediven). Wat ons als eerst opviel was dat wij als enige een backpack mee hadden, op het vliegveld liepen alleen maar stellen met chique koffers. En dan heb je ons met onze backpack gierend door het vliegveld heen. Vanaf Male werden we met een boot naar Noord-Male gebracht. Nou mensen meestal als je naar zulke bestemmingen gaat denk je dat het gezichtsbedrog is wat je op de plaatjes van internet ziet. Wij kunnen nu uit ervaring zeggen dat deze plek mooier is dan de plaatjes van internet. Wat een magische plek is de Malediven. Dat water azuur blauw, dat strand parel wit en en dan die palmbomen, die blauwe lucht en die zon die weerkaatst op het water. Man, man, man onze eerste woorden waren en zijn nog steeds: niet normaal. Sprakeloos waren we en zoals jullie weten is dat bijna onmogelijk.. We herhaalden het wel 20x per dag en dat is nog niet genoeg. Paradijs bestaat dus echt en wij zijn bevoorrecht dat wij dat paradijs hebben mogen bewonderen. Voor Bas en Roy wordt het nog lastig om een geschikte honeymoon plek te vinden, want de Malediven legt de lat heul hoog. Voel vooral geen druk mannen. Malediven is een eilandengroep bestaande uit 1190 koraaleilanden, gegroepeerd in 26 atollen. Het grootste eiland is slechts 5 km². In totaal zijn er maar 202 eilandjes ook daadwerkelijk bewoond en ongeveer 90 eilandjes zijn speciaal en enkel ingericht voor toerisme. Wij verbleven op Noord -Male met een grote van 2.5 km². Het Paradise Island Beach resort is verspreid over het hele eiland en ons huisje keek uit op het parelwitte strand en de kraakheldere zee. Ongelofelijk dat zo iets echt bestaat. Wij werden in een golfkarretje naar het huis gebracht en alles was voor ons all inclusive. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Een buffer van wel 10 tafels lang, de hele dag door drinken en ons eigen tafeltje in het restaurant. Een tafeltje op een goede plek om iedereen te kunnen observeren, analyseren en conclusies hieruit trekken. We bedachten overal een leuk verhaal bij. Ja, ja ons werk gaat hier gewoon door (aard van het beestje). En ohja als we wat drinken bestelden moesten we tekenen op naam voor een budget van 0 euro. Dat was zo heerlijk. Je snapt wel dat wij hebben gebunkerd tot we niet meer konden lopen en rollend naar huis moesten. Optimaal gebruik maken van alles waar we zo hard voor gewerkt hebben en verdiend hebben. Onze dagen bestonden uit snorkelen, zwemmen, zonnen en voelen hoe de zon warmer wordt op je huid, foto's maken, eten en drinken en vooral heul erg genieten van de omgeving want je geloofd je ogen niet en elke dag als we opstonden geloofden we niet dat we in het paradijs waren beland. ' S avonds was er altijd wel wat bedacht door het animatie team, danceshows, krabbenraces (why?), fakirshow (waarbij Lies proefpersoon was), roggen voeren en een leuke band. We hoefden ons geen moment te vervelen. Het animatieteam was ook niet mis met Bebo, Joker, Mikey en Peetje. Zij motiveerden ons regelmatig om aquarobics te doen in de zee en savonds de dansvloer te betreden! Maar het hoogtepunt van de avond was toch wel de sterrenhemel. Liggend op strand, luisterend naar de zee op de achtergrond en kijkend naar de onbeschrijfelijk mooie sterrenhemel. Het voelde alsof er niks anders was dan alleen de sterren in het heelal. Wij hebben ongelofelijk genoten van al het moois, van onze vriendschap en deze fantastische reis!! Wauw, hier kunnen we nog lang op teren!! Alle drie de reizen waren op hun eigen manier uniek en sensationeel. Ik had dit op geen enkele manier anders willen doen en enjoyed every single moment of it. Dromen zijn uitgekomen en grenzen zijn verlegt. Dit is het begin van de vele avonturen die nog gaan komen.

"The world is a book, and those who do not travel read only one page".

1. Mariska:
    16 maart 2018
    Wauw, goede reis en tot snel in Huissen !
  2. Madelon:
    16 maart 2018
    Ik ga he verhalen gewoon missen Juul! Fijn dat je zo genoten hebt!
  3. Lisanne:
    16 maart 2018
    Ahhh wat is het snel gegaan.. Wat was dit een geweldige reis samen met jou!! Bedankt lieve vriendin voor het lachen, voor onze heerlijke gesprekken, onze domme, maar hilarisch acties, voor onze mooie avonturen en deze prachtige reis! Bedankt voor alles, ik heb ontzettend genoten, zeker voor herhaling vatbaar! 😘 Op naar nog vele mooie herinneringen! Xx
  4. Martin:
    16 maart 2018
    Dag lieve Juul, op naar je volgende avontuur in Arnhem. 😘 Fijne reis en tot snel.
  5. Sandra (moeder van Joey).:
    16 maart 2018
    Ha Julia, war was het ongelofelijk leuk om jouw verhalen te lezen. Wat heb jij een talent om volop te genieten. Ik bewonderde al de manier hoe jij in het leven staat en doe dat nu nog meer.
    Liefs!
  6. Frits van Kampen:
    16 maart 2018
    Mooi verhaal Juul.....wat een bak met weergaloze ervaringen neem je mee!
  7. Wendy Riggeling:
    16 maart 2018
    Het mooie avontuur zit er bijna op meiden.......het was geweldig om een beetje mee te reizen door je leuke verhalen Juul. Goede reis terug en tot snel xx.
  8. Tiny Rousse Meeuwissen:
    16 maart 2018
    Het was jullie gegund, en fijn dat alles naar wens is gegaan.
    Maar ook fijn om je binnenkort weer te zien
    Opa Geer Oma Tineke
  9. Lotte:
    16 maart 2018
    Ongelofelijk dat alweer bijna thuis komt, gelukkig is de tijd snel gegaan! Maar wat heb ik genoten van je verhalen! En de foto’s wat waren ze mooi. Dat er nog
    Vele reizen mogen komen! En hopelijk kan ik er ook 1 met je mee doen. Nu eerst op Arnhem. Tot morgen lieve bout! Xxx
  10. Carla Dekker:
    17 maart 2018
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt Juul, samen met je reisgenoten! Ik heb door je geweldige verhalen een beetje met je mee gereisd. Hoop je snel te zien. Dikke kus