Ergens tussen de hoogste bergen

11 februari 2018 - Mueang Chiang Rai, Thailand

Kijk dat een treinreis van 11uur lang duurt snapt iedereen, niemand neemt je dat kwalijk. Dat je je dan ook wel eens verveeld ala.. maar dan hoef je elkaar niet 9 uur lang in alle gaten en hoeken af te likken als verliefde pubers. Get a room. Gelukkig hadden Roy en ik het geluk dat we rechts wel een prachtig uitzicht hadden over alle groene rijstvelden en de reusachtige bergen. Bij aankomst in de tuktuk gestapt en alsof 11uur al niet te lang was om dat geklef en bef aan te horen, kwam dat fijne stel ook nog naast ons zitten in de tuktuk. Die kregen dus geen blik waardig van mij, snap je wel. Chiang Mai daarentegen was volkomen mijn blik waardig. De zondagavond markt was in volle gang, dus wij konden meteen mee in de meute. Geweldig al die kraampjes met souvenirs en eettentjes het hield maar niet op en onze trek was ook niet te stoppen. Ons weer totaal volgevroten, ach ach daarvoor ben je op vakantie. De volgende dag Chiang Mai te voet verkend, tempeltje hier tempeltje daar, marktje hier, marktje daar. Wat een fijne stad, in vergelijking met Bangkok is het hier wat gemoedelijker en dorpser. En toen was het moment daar, Roy heeft voor het eerst een massage gehad en dan ook nog eens de Thai body massage. Hij ging meteen voor goud en voor een happy ending. Dat hebben we geweten, die kleine vrouwtjes gaan boven op je zitten en gaan met hun ellebogen en knieën en hun volle gewicht even lekker masseren. Dit was in het begin aardig te doen maar toen we onze handen in onze nek moesten leggen en in een halve schroef gekraakt werden waren we toch lichtelijk van het pad. Daarna even een uurtje op bed gelegen want lichamelijk waren we toch wel wat uitgewoond. Onszelf savonds maar weer getrakteerd op lekker eten dit keer een Thais drie gangen menu. De mensen staan daar de hele dag door in de rij dus het moest wel goed zijn. En het was verrukkelijk alles opgegeten en weer rollend terug naar huis. Ondertussen weer blaffen en verkouden door de airco, het is inmiddels een gewoonte geworden. Tijd voor een bezoekje aan, voor de verandering, een tempel. Maar deze was wel echt weer anders dan de voorgaande. De weg er naartoe was al een onderneming opzich. Vanuit de stad hadden we een tuktuk gepakt die ons de berg Doi Suthep op bracht, daar aangekomen 306 treden omhoog naar de tempel Wat Phrathat Doi Suthep. De tempel wordt door vele Thai als heilig beschouwd. Wat vooral mooi scheen te zijn was het uitzicht op de stad Chiang Mai en aan de andere kant de bergen. Helaas konden we dat niet zien vanwege laag hangende wolken. ' S avonds hebben we een kookles op z'n Thais gevolgd. Samen met twee Amerikanen en een Franse vrouw begon de les op een lokale markt waar Oay (onze juf) alles over de producten vertelde. Iedereen koos vijf gerechten om later te maken. Een curry, phad Thai, soep, loempias en sticky rice. Het was super leuk om te doen samen. Roy was helemaal in zijn element en hij heeft beloofd om dit alles in NL ook te maken, dus beste mensen bij deze zijn jullie uitgenodigd voor een Thaise avond bij Riggeling thuis. Alle gerechten smaakten heerlijk maar vijf per persoon was toch echt te veel, gelukkig mochten we de rest meenemen in een doggy bag. Op tijd slapen want de dag erna werden we vroeg opgehaald voor de twee daagse trekking in de jungle van Chiang Mai. Song was onze gids voor de komende dagen, een gids met een buikje maar heule sterke benen. Voordat we de jungle in gingen eerst even een tussenstop bij een lokale markt voor inkopen voor de lunch en het diner. Voor de lunch nog even een waterval bezocht en daar heeft tarzan even gebadderd. Daarna begon echt de jungle tocht, meteen een helse klim omhoog. Dat was even zwaar maar zeker de moeite! Wat een prachtig uitzicht hadden we boven op de berg en geen toerist onderweg tegen gekomen geweldig. Eind van de middag kwamen in het dorp aan waar we verbleven voor een nachtje. Deed mij meteen weer denken aan Indonesië. Allemaal heel primitief, we sliepen op een matje in een hutje van bamboe en ze hadden een put waar koud water in zat om je mee te wassen. Maar wat een prachtige omgeving tussen de bergen en wat een stilte. Song maakte eten voor ons en na het eten een koud biertje bij het kampvuur. Romantischer kon niet. Het hele dorp lag om 19.30 uur al te slapen dus gingen wij ook maar naar bed. Daar lig je dan onder een klamboe in je laken om 20.00 uur. Met op de achtergrond af en toe een krekel of een kikker. We genoten van de stilte en het moment, het was erg speciaal. Na een stevig ontbijt de volgende dag, vetrokken we richting de rivier voor een tocht op een bamboevlot. Alle drie stonden we op een andere positie op de vlot en kregen we een bamboestok om mee af te zetten tegen de rotsen in het water. Nu zagen we de jungle vanuit het water wat een schoonheid. En weer doodse stilte, geweldig. Af en toe hadden we een stroomversnelling en moesten we flink bijsturen, althans dat deed Song. Voor ons was het al een hele uitdaging om in balans te blijven staan op het vlot. Na drie uur vlotteren kwamen we aan bij een lunch tentje en gingen we met de auto verder naar de olifanten. Wat een prehistorische pracht beesten zijn dat. Helaas waren ook deze dieren niet helemaal vrij in de natuur. Dit geeft toch een dubbel gevoel. Veel olifanten in Thailand worden als attractie gebruikt, alleen de olifanten in het Elephant nature park worden nog redelijk goed behandeld. Wij hebben iig genoten van de trekking door de jungle met Song en wilden ook niet meer terug de stad in, wat is de natuur toch fijn. Besloten om die avond naar de night market te gaan om souvenirs te kopen voor jullie ja. Daar kwamen we per toeval een straat tegen wat leek op het redlight district van Amsterdam. Overal stonden Thaise vrouwtjes half naakt met oudere blanke mannen te flirten en als je niet oppast trekken ze je gewoon naar binnen.. ook vrouwen want de helft was daar omgebouwd. Ik keek mn ogen uit wat een bizarre wereld. Na al deze opwinding kwamen we erachter dat achter ons hotel de barretjes zitten, nou enig natuurlijk dus daar een lekker afzakkertje gehaald. Vrijdag de laatste dag in Chiang Mai toch nog maar even een paar tempels bezocht voor het geval je er eentje mist. ' Savonds naar de night bazaar geweest waar we lekker hebben gegeten en nog een drankje bij de rooftop bar gedaan. Zaterdag vetrokken we met de bus naar Chiang Rai. Echt in de top van Thailand omringd door bergen. Een prachtige busreis weer en een heerlijk ress?ort om bij te tanken. Want moe zijn we wel hoor van al die drukke dagen. Welke? Ja dat weten we niet zo goed we leggen de schuld bij het klimaat.. dat vreet aan je op zo'n dag. Wij relaxen hier nog even verder en plonzen af en toe in het zwembad. Succes daar in de vrieskou. Kleed je goed aan. En voor alle carnavallers, alaaaaaaf!